V prospektu k emisi firma odhalila, že za rok 2016 utržila 405 milionů USD (meziročně své tržby znásobila 6krát(!)), z čehož ale vyprodukovala čistou ztrátu 515 milionů. Na první pohled divoké hospodaření, ale firma už aspoň získává tržby. U ztrátové firmy v časném stadiu překotného růstu se ale investoři zaměřují na růst uživatelů. Jen ten totiž může přitáhnout větší zájem inzerentů, generovat tržby a časem snad i zisky. Růst základny Snapchatu ale koncem roku 2016 nepříjemně zpomaloval – momentálně jich má asi 301 milionu měsíčních uživatelů. Facebook ve srovnání disponuje základnou 1,8 miliard měsíčních uživatelů a tržní kapitalizací 391 miliard dolarů. Prostor pro růst tady tedy je. Současných 158 milionů uživatelů tráví na Snapchatu v průměru půlhodinu denně, což je hodně. Důležité bude, co předvede konkurence – ostatní sociální sítě nedávno doplnily funkci posílání krátkých videí, čímž bezprostředně ohrožují unikátnost aplikace.
Růžový pohled přes SpectaclesMožná si mnozí investoři při posuzování výhodnosti a rizikovosti investic nasadí na oči Spectacles, prémiový produkt Snapchatu. Jde o brýle, s jejichž pomocí můžete natáčet video a rovnou je zveřejňovat. Brýle mají status takřka nedostupného zboží, prodávají se minimálně za 130 dolarů v náhodně a utajovaně rozmísťovaných prodejních automatech. K dispozici jsou i na webu spectacles.com nebo třeba na Amazonu, ovšem s výrazně prodlouženou dobu dodání (4 týdny), resp. za dramaticky vyšší cenu…
Videoobsah jako budoucnost
Jak tedy naložit s akciemi Snapchatu? Koupit, nebo ne? Primární emise podle všeho přináší řadu neznámých a o technologických firmách to platí dvojnásob. Investice do mladé sítě se tak stává ještě méně jistou sázkou na „černého koně“. Pokud však věříte v mladou generaci, pro niž je konzumace videoobsahu hlavním komunikačním kanálem, jde o jednoznačný příslib. Připadá vám to jako utopie, která se nikdy nebude realizovat? Možná, ale vzpomeňte si na naše babičky, které vyrostly na rádiu, aby se postupem času přesunuly k televizním obrazovkám a staly se z nich věrné divačky…
Jaroslav Vybíral, investiční analytik, ČSOB Asset Management
Back To Top