Dění mezi algoritmickými obchodníky není zajímavé jen samo o sobě. Jasně ukazuje, že tento způsob podnikání se neliší od jiných oborů (například webové vyhledávače). Na nový nápad se nejprve vrhnou malé firmy, případně jednotlivci. Řada z nich pohoří. Ti, kteří se etablují, začnou růst. Jak nový obchodní model přitahuje další konkurenci a do odvětví proudí více kapitálu, začíná být těsno. Trhy totiž nejsou nafukovací a obchodní strategie, na které se algoritmičtí obchodníci zaměřují především, vždy potřebují někoho, kdo finanční aktivum „zkonzumuje“ (drží akcie kvůli dividendám nebo ovládnutí společnosti, drží dluhopisy kvůli úrokům, drží futures kontrakt jako způsob zajištění rizika).
Koláč roste pomalu nebo vůbec. Tlak se zvyšuje. Někdo diverzifikuje, jiný se specializuje na svůj původní trh. Jeden se spojí, druhý koupí konkurenta. Řada dalších zanikne. Prostě přežije jen ten nejlepší.
Jakub Kučera
Ekonomický komentátor
RSJ a.s., Praha, Česká republika